13-07-17

Rayong

Woensdagavond 23.30 , een uur voor dat mijn vliegtuig naar Shanghai zou vetrekken , kom ik aan in de laundry . We recupereren wat we nog kunnen en ik zoek gelijk een alternatief voor de periode dat Philippe in Phuket zit . Mee op luilekkerstrand vakantie met Phil en Ut was geen optie , ik wilde spanning en avontuur . Om 00.30 zijn we ready for take off en gaan naar boven . Slaapwel !

Donderdag 6 Juli om 09.00 kwam de zoon van de buurvrouw ons oppikken om Phil en Ut naar U-Tapao Airport te brengen . De luchthaven ligt op slechts 40 kilometer ten Zuiden van Pattaya maar je doet er wel bijna een uur over . Bij de luchthaven nemen we kort afscheid en vandaar gaat het verder naar Rayong City . Rayong is de hoofdstad van de gelijknamige provincie ten Zuid-Oosten van Pattaya . De streek staat al langer op mijn planning en er ligt nog een zee van caches om te scoren . Na nog eens 50 minuten rijden , komen we om 11.15 aan bij mijn hotel voor de komende dagen . Hello Sir , Welcome to the Madina Rayong . Your room is ready , Sir …

Mensen die mij kennen weten dat ik een planner ben . Je zou het ook als controlefreak kunnen omschrijven maar dat is er misschien net over . Ik hou van schema's en een plan met een duidelijk overzicht . Omdat de beslissing om naar Rayong te gaan niet voorzien was , was ik niet voorbereid en zo had ik eigenlijk geen idee van wat , waar en hoe dus begin ik , voor ik op stap ga , met wat opzoekwerk zodat ik toch een beetje een idee heb . Tegen 14.00 ga ik met een door het hotel uitgeprint plannetje op stap en begin met een reeks caches langs Sukhumvit om de bittere nasmaak van Shanghai door te spoelen . De trail bestaat uit 21 caches en is zo'n 6 kilometer lang . Het zijn geen noemenswaardige caches maar dat is meestal zo met een trail . Vaak is het enige doel van trails puntjes scoren en niet te veel moeten nadenken . En dat was precies wat ik nodig had . Ik begin bij nummer 20 , ga zo naar nummer 1 en verlaat vervolgens Sukhumvit om nog een paar extra caches mee te pikken . Terug op de grote baan neem ik de Bathbus tot aan nummer 21 en ga daarna richting hotel . Alles samen heb ik 32 caches gelogd en zo'n 25 kilometer gelopen . Een verdienstelijke eerste dag !

Vrijdag was ik op mijn gebruikelijke uur wakker . Of het nu België of Thailand is , tussen 04.00 en 05.00 ben ik wakker . Mijn biologische klok staat jammer genoeg te goed geprogrammeerd . Maar goed , ik doe rustig aan . Tegen de zevenen ga ik ontbijten en daarna gaan we op pad . Vandaag staat de tweede powertrail op het programma : Een reeks van meer dan 50 stuks , grotendeels langs de kustweg . Onder het motto "Alle water stroomt naar de zee ." besluit ik om te voet de rivier , die achter het hotel stroomt , te volgen tot aan de kust . Op mijn tocht langs de rivier passeer ik tal van prachtige taferelen en de hele tijd spookt het liedje "Follow Rivers" door mijn hoofd . Hoe dichter ik bij de zee kom , hoe sterker de vislucht wordt . Naast de vele visserijen en Seafoodrestaurants , kom je hier ook enkele Fishsauce fabriekjes tegen . Heelder velden met vis liggen hier te drogen in de zon en verspreiden een ongelooflijke geur .

Door de vele fotostops onderweg , doe ik dubbel zo lang over het traject maar het is dan ook echt wel de moeite waard . Tegen 10.00 kom ik dan aan bij de monding van de rivier en ga naar de vuurtoren voor de eerste cache van vandaag . De komende uren volg ik Beach Road en ga van cache naar cache . Net zoals bij de andere powertrail stellen de caches niet veel voor en buiten een enkele caches na is het uitzicht ook telkens het zelfde . Onderweg neem ik geregeld een pauze momentje om wat te eten of te drinken . Na een dag stappen , kom ik tegen 17.00 terug aan bij het hotel waar ik , na een verfrissende douche , begin met de logjes te versturen . Ons aantal gevonden caches in Thailand heeft alweer een flinke boost gekregen .

Tijdens het loggen ben ik in slaap gevallen en werd tegen 20.00 terug wakker . Ik had geen zin meer om nog achter eten te gaan en heb dan maar in het hotel gegeten . Na het avondeten vervolledig ik mijn logjes en kruip ik er maar eens vroeg in .

Zaterdag was ik zoals gewoonlijk op tijd wakker . Douchen , aankleden , spullen klaar pakken en om 07.30 ben ik op pad . Vandaag is een gevarieerde dag met een beetje van alles . Mijn eerste bestemming is de mangroven . Gisteren tijdens mijn Beach Road trail was ik hier al in de buurt gepasseerd maar toen liep ik langs de verkeerde kant van het water . Tegen 09.00 kom ik aan bij het beginpad door de mangroven . Ik voel me precies op Expeditie Robinson . De wandeling door de mangroven zijn een unieke belevenis met aan het eind nog een mooi extraatje . Op het eindpunt torent een hoge uitkijkpost boven de mangrovebossen uit . De beklimming is wel een serieuze inspanning maar het uitzicht is elke druppel zweet meer dan waard .

Mijn tweede punt vandaag is de Floating Market van Rayong . Ik vond de markt van Pattaya al maar niks en vooral een fake opgezette toeristische attractie maar deze is nog 10 keer erger . Het is niet eens een floating market en er drijft ook helemaal niks !

Na deze grootse teleurstelling trek ik naar de oude stad . Old town situeert zich rond Yom Jinda Road . Hier vind je nog echt authentieke houten huizen terug . Het lijkt bijna alsof je door een filmdecor stapt . In de huizen zijn gezellige koffiebars en restaurantjes ondergebracht , andere zijn opengesteld als musea . De mensen leven hier nog echt op authentieke wijze . Een bezoekje aan Old Town mag zeker niet ontbreken op je lijstje als je in de buurt bent . ’s Avonds is er een gezellige markt en eten vind je hier overal . Mijn avondmaal bestaat vandaag dan ook uit lekkernijen van op de markt .

Alweer een geslaagde dag in Rayong !

Zondag , vandaag is het Khao Phansa ook wel de Boeddhistische Lente genoemd . Khao Phansa is de dag na Asahna Bucha . Dit is het begin van een drie maand durende periode waarin monniken zich terugtrekken in hun tempels om te onderrichten in de verlichting van Buddha . Tijdens deze periode doen ook veel jongeren hun intreden voor hun drie maanden retraite . Het is tevens ook het begin van de Boeddhistische vastenperiode . Deze feestdag gaat gepaard met het branden van kaarsen . Er wordt geld ingezameld in de tempels en de kaarsen worden ter plaatse gegoten . Mensen komen tijdens deze periode massaal naar de tempel om er hun kaarsje bij te dragen .

Ik heb nog een hele voormiddag voor Phil en Ut terug komen van hun luilekker vakantie . Na het ontbijt pak ik mijn spullen in zodat ik nog heel de voormiddag op stap kan . Vandaag heb ik 3 tempels op mijn programma staan . Mijn eerste tempel is Wat Pra Padu met zijn unieke 11 meter lange Reclyning Buddha . Het unieke aan dit beeld is dat Buddha op zijn linkerzij ligt in plaats van op zijn rechter . Na mijn bezoek aan de Recyning Buddha ga ik net zoals alle andere bezoekers een kaarsje branden voor mijn Buddha .
Voor de leken onder de lezers een extra woordje uitleg : Naast de main Buddha , heeft elke tempel een ruimte met 8 extra Buddha beelden . Elke dag van de week heeft zijn eigen beeld . 8 Beelden , 7 dagen ? Inderdaad ! Woensdag wordt in twee gesplitst . Er is een Buddha voor daytime en één voor nighttime . Ut had ons dit alles al eens uitgelegd en ondertussen was ik er ook al achter dat ik op een woensdag om 12.30 geboren was en dus wist ik voor welke Buddha ik mijn kaarsje moest branden . PS Ik heb afgelopen Januari hier een cache geplaatst met betrekking tot dit onderwerp vandaar dat ik zo op de hoogte ben . Op welke dag ben jij geboren en welke Buddha hoort bij jou ?

Van Wat Pra Padu steek ik Sukhumvit over en kom ik bij de King Taksin Shrine . Deze tempel gewijd aan koning Taksin uit de Ayuthaya periode is erg in trek . Koning Taksin was een groot figuur in de geschiedenis van Siam . Hij wordt dan ook niet voor niks Taksin de Grote genoemd . Het grappige was dat ik een koppel dat ik eerder in Pra Padu tegen kwam ook hier weer tegen kom . Ik had ze eerder bij de Reclyning Buddha op de foto gezet en ze vroegen of ik nog eens zo vriendelijk wilde zijn . In ruil hebben ze er dan ook wel eentje van mij genomen .

Na mijn fotomomentje keer ik terug naar het hotel , ga snel nog even douchen en dan is het tijd om uit te checken . Uitchecken betekent meestal ook dat je ergens anders incheckt . Ik verlaat het Madina Rayong en ga naar het Caza V1 waar ik alvast incheck voor een laatste nacht in Rayong . In afwachting tot Phil en Utan ook arriveren , ga ik naar mijn derde tempel voor vandaag . Wat Khodtimtaram ligt achter de hoek bij het nieuwe hotel en is de oudste tempel van Rayong , gebouwd in 1464 . Net zoals in de eerste tempel van vandaag , breng ik ook hier mijn respect uit aan Buddha . Ook dit bezoekje is toch wel speciaal in vergelijking met de eerder bezochte Wats in Pattaya .

Ondertussen zijn de luilekkerlanders geland en stuur ik een berichtje naar P om te horen hoever ze zijn en of ik wacht met eten . Ze zijn onderweg met een gekke chauffeur die tegen de richting in over de pechstrook rijdt om aan het drukke verkeer te ontsnappen maar 45 minuten later zijn ze er nog steeds niet . De chauffeur mag dan nog zo zijn best doen , als hij de weg niet kent kan het nog lang duren . Aan de hand van de Geocaching app stuurt Phil me constant updates over waar ze zitten en ik merk dat de chauffeur hopeloos verkeerd rijdt . Uiteindelijk loods ik hun , via de door P aangegeven caches door Rayong tot bij het hotel . Reunited gaan we even de bagage naar de kamer brengen en gaan daarna samen een hapje eten . ’s Avonds is het volleybal op TV en dus blijven we rustig op de kamer .

Maandag morgen om 09.00 staat ons transport naar huis klaar bij het hotel . Het is Lady Taxi die ons komt halen en dat is altijd fun ! Op de weg naar huis stoppen we nog bij een fruitmarkt . Hier verkoopt men Durian , Mangostone , Rambutan en Logan uit eigen boomgaard . Voor 50 Bath PP kan je hier een ritje maken met de tractor door de boomgaarden en natuurlijk kopen we aan het einde van de rit een hoop vers fruit om mee naar huis te nemen . Geladen met 15 kilo fruit voor een naar Belgische normen belachelijk prijsje rijden we verder huiswaarts waar we tegen 14.00 aankomen , Home Sweet Home !

Mijn dagen in Rayong waren goed gevuld . Aan spanning en avontuur was geen gebrek en ik heb weer heel wat nieuwe dingen bijgeleerd . Het is opvallend hoe het leven hier verschilt van het leven in Pattaya . Op die 5 dagen hier ben ik 4 Europeanen tegengekomen en één daarvan was Philippe . Als buitenlander word je hier nog echt als een Falang aanzien . Wanneer ik van de week op een dorpeltje zat wat te drinken en een berichtje naar P aan het sturen was , stopte er gelijk een auto om te vragen of ik hulp nodig had . Ook de kinderen op mijn tocht langs de rivier zwaaiden naar me en liepen achter mij aan . Met die kids had ik geen problemen maar met een groepje starthonden had ik een minder leuke ervaring . Je komt hier wel vaker starthonden tegen . Meestal draaien ze niet eens hun kop om of blaffen hoogstens eens vanop een afstandje maar dit keer kwamen ze achter mij aan . Ik draaide me al snel om en begon in mijn handen te klappen maar er was er eentje die niet afgaf . Meer zelfs , hij ging voor een lekker stukje Falang . Gelukkig dat hij in mijn schoen zat en niet in mijn been want dan had het een heel ander verhaal kunnen worden . Ik moet wel zeggen dat ik sinds dit voorval toch wel heel anders reageer als ik en hond zie of hoor . Hoe snel zo’n voorval in een mens zijn kop gaat spelen .

Ook al leven we in Pattaya tussen de lokale bevolking , het zijn twee totaal verschillende werelden . De provincie Rayong heeft nog veel meer te bieden dus we komen vast nog wel eens terug . De foto’s van de voorbije dagen staan ook weer online . Door het grote aantal foto’s was het moeilijk om een selectie te maken en dus heb ik ze opgedeeld in drie albums : Rayong City , Following Rivers en KhaoPhansa .

04:45 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Asia, Geocaching, Vakantie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |