06-07-17

Shanghai : Cancelled !

Donderdag 6 Juli , 11.15 : Hello Sir , Welcome to the Madina Rayong . Het is dan wel niet Shanghai maar we gaan er het beste van maken ! De vakantie is nog maar net begonnen maar het waren al een paar zeer bewogen dagen ...

Maandag avond , 18.30 , 24h before take off : Na dat de rust in mij was wedergekeerd zijn we helemaal klaar om te vertrekken . 90 Minuten voordien hadden we bericht gekregen van Booking-punt-com dat mijn hotel in Shanghai gesloten was . Paniek ! En de stress slaat toe maar ik kreeg er gelukkig ook een alternatief bij . Een vier sterren deluxe hotel in dezelfde buurt als mijn oorspronkelijke hotel . Ik moest het bekijken en zo snel mogelijk iets laten weten . Ziet er goed uit , alleen een heel klein beetje veel boven mijn budget . Maar in het bericht staat dat Booking het prijsverschil op zich neemt maar daar wou ik toch wel 200% zeker van zijn en dus bel ik met de klantenservice . En inderdaad , na 10 minuten in hold gehangen te hebben , is alles geregeld . De bevestiging van de nieuwe boeking is binnen en ik kan eindelijk kalmeren .

Terug helemaal Zen , beginnen we aan onze reis naar Schiphol waar we de nacht doorbrengen in het Holiday Inn Express . Na een vlotte rit komen we aan in Hoofddorp bij ons hotel . Na de check-in gaan we nog een avondwandelingetje maken en genieten van de zonsondergang boven Schiphol .

Dinsdag 4 Juli : Aangezien we pas om 18.30 opstijgen , hebben we nog een zee van tijd en wat is er nu leuker dan die tijd op te vullen met een paar caches rond Schiphol waaronder ook een Letterbox en een Mysterie met de namen Travelling around the world en Ready for boarding . Na ons rondje , met alweer een verdienstelijke score , stellen we de GPS in naar de Quickparking en vandaar nemen we dan de shuttlebus naar de luchthaven .

Op Schiphol Airport gaan we rustig een hapje eten , lopen door de winkeltjes en genieten nog van een Starbuckske voor we naar de douanecontrole doorgaan . Ook dit keer reizen we met enkel handbagage en na de problemen van vorige keer waren we nu goed voorbereid , althans dat dachten we . We hadden alle electronica en vloeistoffen netjes uitgesorteerd zodat we deze apart konden laten zien bij de scanning maar dat was duidelijk nog niet voldoende want onze beide handbagages werden er uit gepikt . Bleek dat bij Philippe de autosleutels en bij mij een zakje met Thais muntgeld de boosdoeners waren . Wanneer we dat ook weer achter de rug hebben , kunnen we in alle rust naar onze gate ... Frankfurt , here we come !

Om 18.00 begint de boarding en een half uurtje later komt onze Lufthansa in beweging . Na een uurtje vliegen komen we aan op Frankfurt Airport en terwijl we naar de gate getaxied worden , zien we onze Thai Air al staan . Had ik al gezegd dat er een Virtuele cache op Frankfurt Airport ligt ? RWY42 : Terminal 1 , Gate A42 . We waren aangekomen op A1 en hadden een connecting flight op B44 dus dat was even gas geven om tot bij de cache te komen maar we did it ! Vervolgens door de paspoortcontrole en dan door naar onze volgende vlucht waar we gelijk kunnen boarden voor onze vlucht naar Bangkok .

Na een zorgeloze vlucht landen we woensdag om 12.30 plaatselijke tijd op Bangkok Suvarnabhumi Airport . Zoals steeds gaan we na de douane eerst onze Thaise SIM activeren en daarna scheiden onze wegen . Terwijl ik met Geo en Guillaume spanning en avontuur ga opzoeken in Shanghai , gaat Philippe 4 dagen genieten van luilekkerstrand in Phuket .

Omdat ik een nachtvlucht naar Shanghai heb , had ik een hotel geboekt op nog geen vijf minuten van de luchthaven zodat ik niet heel de dag op de luchthaven moest blijven wachten . In het hotel aangekomen , regel ik gelijk mijn transport terug voor vanavond en daarna ga ik naar mijn kamer , trek mijn zwembroek aan en neem een verfrissende duik in het zwembad . Na een uurtje bij het zwembad ga ik op ontdekking in de buurt en ga vliegtuigen spotten . Ik eindig in het luxueuze Utthayan Kohlanta restaurant waar ik geniet van de heerlijke Thaise keuken met panoramisch zicht . Tegen 19.00 ben ik terug bij het hotel , ga nog even rusten en maak me tegen 20.00 klaar om dan om 20.30 terug naar de luchthaven te gaan voor de vederzetting van mijn reis .

Het is slechts 10 minuutjes aanschuiven aan de check-in balie . Wanneer ik aan de beurt ben en de hostess naar mijn papieren en mijn Visa voor China vraagt , leg ik haar uit dat ik slechts 5 dagen blijf en dan het land terug uit ga en dat je dan volgens de 144h Visa-Vrij regel geen visum nodig hebt . Ze zoekt het nog even op om zeker te zijn en inderdaad ze heeft gelijk . Ik heb blijkbaar iets over het oog gezien . Omdat ik na mijn verblijf in Shanghai terug naar Thailand vlieg , heb ik wél een visum nodig en aangezien je een visum voor China niet ter plaatse kan regelen kon ik dus niet vertrekken . Het komt er op neer dat het land langs waar je China binnenkomt en het land waar je na je bezoek aan China heen gaat niet hetzelfde mag zijn om aan de Visa-Vrij regel te voldoen . En omdat ik in Bangkok niet in Transit ben gebleven , voldoe ik dus niet aan die regel ! Eerst dat gedoe met het failliete hotel en nu dit , Shanghai is me niet gegund . Bye Bye Shanghai , Pattaya , Here I come …

Ondertussen is het bijna 22.00 woensdagavond en de laatste bus naar Pattaya is net vertrokken en dus pak ik een taxi huiswaarts . Iets na elven kom ik aan bij de laundry en doe ik mijn hele verhaal nog eens opnieuw aan Philippe . Een dure grap maar we proberen nog zo veel mogelijk te recupereren . Het geld van het vliegticket en Disney zijn we kwijt maar bij de hotels kunnen we de schade beperken . Achteraf gezien had ik ook van Shanghai naar Hong Kong kunnen vliegen en dan van daar terug naar Thailand maar dat kreeg ik echt allemaal niet meer geregeld voor mijn vlucht naar Shanghai zou vertrekken om nog maar te zwijgen van het prijskaartje .

Bij deze is het laatste woord over Shanghai gezegd , voorlopig althans , en dan ga ik nu genieten van mijn vakantie ! Beginnende met 5 dagen Rayong en heel veel Geocaching om alles door te spoelen .

De foto’s van de voorbije dagen , waaronder vooral plane spotting en luchthavens , staan ook weer online .

photo BKKIMG_00-1_zpsa9q6izk7.jpg

17:52 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Asia, Geocaching, Uit en Thuis, Vakantie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |