01-03-16

Leapweekend In Paris

2016 is een Schrikkeljaar en dus telt Februari dit jaar 29 dagen . Geocaching zou Geocaching niet zijn , moesten ze van deze gelegenheid geen gebruik maken om weer met een nieuw souvenir af te komen . Twee nieuwe souvenirs zelfs ! Het eerste kon je verdienen door tijdens het weekend van 27 tot 29 Februari een cache te loggen , het tweede krijg je alleen maar als je op de negenentwintigste een event bij woont . Natuurlijk gingen we ook nu weer voor beide souvenirs en hadden we besloten om er een weekendje aan te koppelen . En zo hebben we dus het Leapweekend in Parijs doorgebracht .

Zondagmorgen zijn we voor het eerst in een hele lange tijd weer eens met de auto naar Parijs gereden . Na een supervlotte rit naderen we rond 10.30 onze bestemming . We hadden gekozen voor het Ibis Hotel Stade de France Ouest vanwege de gustige ligging en de gratis parking . Het hotel ligt vlak bij het Stade de France op slechts een paar minuten wandelen van het metro station Porte de Paris . We waren nog te vroeg om in te checken en dus gingen we even een rondje doen rond het stadion en scoren meteen onze eerste cache voor vandaag en daarmee tevens ook het eerste souvenir . Na ons rondje rond het voetbalstadion , keren we terug naar het hotel waar we nu wel konden inchecken . We brengen de bagage naar de kamer en maken ons klaar om naar Parijs te vetrekken .

Metrolijn 13 loopt van Noord naar Zuid en brengt ons naar het hart van Parijs waar we afstappen op de Champs Elysees bij het Grand en Petit Palais . We steken de Seine over via de Pont Alexandre en komen zo bij Les Invalides . Er lagen twee Wherigo's op het Esplanade des Invalides en hoewel beide niet de moeilijkste waren hebben we geen een van hen tot een goed einde kunnen brengen . Er was net iets meer voorbereiding voor nodig maar we onthouden ze wel voor een volgende keer . Geen Wherigo dus schakelen we maar terug over op Tradi's en dat brengt ons bij het grafmonument van Napoleon . De cache geeft zich gelukkig sneller gewonnen dan Napoleon destijds . Na ons bezoek aan de Franse keizer gaan we in Oostelijke richting en komen bij de Pagode . Deze voormalige cinemazaal is onder gebracht in een Chinees paviljoen met prachtige tuin en bijhorende cache . Once more brengt Geocaching ons op nieuwe plekjes en ook de volgende cache is er zo eentje . We zetten onze koers verder in Oostelijke richting en komen bij een klein ingesloten parkje . In eerste instantie kunnen we de cache niet vinden maar na een tweede blik op de GPS merken we dat de cache in het parkje ligt en niet aan de rand . Na enkele minuten hebben we hem dan te pakken en behalen tot onze grote verbazing brons met een Third To Find . Nog iets verder naar het Oosten komen we aan in de buurt Saint André des Arts waar we een koffiepauze houden .

Na ons Starbuckske slagen we af in Noordelijke richting , steken de Seine terug over en komen aan bij het Hotel de Ville . In de tuin van het stadhuis ligt een cache maar bij al onze vorige bezoekjes was de tuin gesloten . Vandaag hadden we meer geluk en na een wandelingetje tussen de magnifieke Magnolia's kunnen we ook deze van ons lijstje schrappen . Next stop : Beaubourg en het Centre Pompidou met weer twee smileys erbij . Onze volgende is er eentje voor Team 100 Acre Wood , House of the Alchemist . We hebben in het verleden hier al eens een cache gelogd maar zoals wel op meer plaatsen verdwijnen er caches en komen er andere in de plaats en dus staan we vandaag opnieuw bij het huis van Nicolas Flamel . Ook de volgende caches brengen ons naar enkele bijzondere huizen , meer bepaald Art Nouveau huizen .

Waneer de avond valt , gaan we op zoek naar één van onze favoriete restaurants namelijk de Aziatische traiteur . Heerlijke Aziatische gerechten tegen een schappelijke prijs . Na alweer lekker gegeten te hebben , nemen we nog een dessertje mee voor op de kamer en nemen vanaf Gare Saint Lazare de metro terug richting hotel waar we de caches van vandaag loggen bij een heerlijk kopje thee vergezeld van ons dessertje . Moe maar meer dan voldaan van deze prachtige zonovergoten dag , vallen rond 21.00 de oogjes dicht . Bonne nuit !

Maandag 29 Februari , Happy Leapday ! We waren behoorlijk vroeg wakker maar we lagen er dan ook al vroeg in . Om 08.00 begeven we ons naar het ontbijt en een uurtje later zijn we klaar om op pad te gaan voor het tweede Leapday souvenir . Wederom nemen we de metro naar het centrum van Parijs en trekken naar het Parc Monceau waar we om 10.00 ons eerste Leapday event van vandaag bijwonen . We schrijven onze naam in het logboek en loggen ook gelijk via de app en daarmee is het tweede souvenir ook binnen . Na het event lopen we van cache naar cache richting Louvre waar we de Seine oversteken . Via de Rue de Seine gaan we naar Saint Sulpice , de kerk uit de Da Vinci Code , en zetten daarna koers naar de Jardin de Luxembourg voor het tweede event van de dag . Net zoals het event deze morgen , is de opkomst behoorlijk groot . Het is dan ook aanschuiven om je naam in het logboek te zetten . Na het event genieten we nog even van de zon in dit heerlijke park alvorens we gaan lunchen . Voor de lunch hebben we opnieuw voor de Aziatische keuken gekozen en het heeft ons weer heerlijk gesmaakt .

Na het middagmaal steken we de Seine terug over en gaan in Noord Oostelijke richting naar het Wintercircus . Onderweg pikken we nog twee caches op die we in het verleden niet gevonden hebben . Beide caches lieten zich vandaag zonder enig probleem vinden . We scoren weer goed vandaag ! Maar ja , we moeten ook weer vier jaar wachten voor we nog eens op 29 Februari op pad kunnen . Van het Cirque d'Hiver gaan we terug in NW richting en eindigen tegen vieruurtjestijd op het Place de Clichy . We nestelen ons heerlijk in het zonnetje op een bankje met ons vieruurtje en bellen even met Thailand . Tegen 17.00 nemen we de metro terug richting Saint Denis en beginnen aan de terugreis . We draaien de hoek om bij het hotel en zitten al op de A1 richting Lille . Eindelijk hebben we gevonden wat we al lang zochten : Een hotel op een boogscheut van Parijs waar je zonder probleem met de auto heen kan . De terugreis verloopt vlot en tegen 20.30 zijn we weer thuis .

Leapweekend in Parijs was een waar succes . We hebben genoten van elke extra minuut die dit Schrikkelweekend ons bood . Naast de talrijke caches en de twee nieuwe souvenirs , hebben we ook nog een nieuwe generatie Invaders gespot . Deze staan samen met de rest van de foto's ook weer in ons fotoalbum .

"

22:16 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Geocaching, Parijs, StreetArt | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |