29-01-16

Phichit

Dinsdag 26 Januari : Vanmorgen om 06.00 liep de wekker af , en nog één en dan nog een derde . We hadden alle drie onze wekker gezet zodat we ons zeker niet zouden overslapen en ik denk dat de buren ook gelijk wakker waren . Douchen , aankleden en om 07.00 stond ons transport al te wachten om ons naar Don Mueang te brengen . We hadden ons transport geboekt bij de zelfde taxi als al ons voorgaande transporten tijdens deze vakantie maar maandag avond kregen we telefoon dat het een collega zal zijn die ons komt oppikken . Daar hebben we achteraf dus heel veel spijt van gehad . Zo'n slechte chauffeur ! Maar goed we raken heelhuids op Don Mueang Bangkok Airport , al was ik wel misselijk na de bewogen rit .

Even een frisse neus halen , wat drinken en dan naar de incheckbalie van Nok Air voor onze vlucht naar Phitsanulok . Eens we van de bagage ontdaan zijn , wait a moment ... Alvorens je verder gaat , moet je even wachten en op de camera volgen of je bagage op de transportband voorbij komt . Eenmaal je ze hebt zien passeren , mag je verder gaan . Zo en dan nu eerst maar even wat eten hoor ! Rice soup with pork , een echt Thais ontbijtje . Na het ontbijt gaan we door de paspoortcontrole en vervolgens gaan we naar onze gate waar we op zoek gaan naar Nemo .

Nok Air is het lage kosten dochterbedrijf van Thai Air , hun vliegtuigen zijn kleurrijk geschilderd in vogel motieven of andere leuke patronen . Wat dacht je van Flying Nemo ? Inderdaad het vliegtuig dat ons naar Phitsanulok brengt is geschilderd in een clownvis . De boarding verloopt supervlot . Omdat we onze voltallige bagage bij hadden , zaten we boven het toegelaten gewicht . Daarom hadden we premiumseats geboekt . Je mag meer gewicht meenemen , krijgt meer beenruimte en een snack en een drankje tijdens de vlucht en het was goedkoper dan bijbetalen voor het extra gewicht . Niet slecht al was al dat extra wel heel relatief gezien de vlucht amper 45 minuten duurt . Het was letterlijk opstijgen en terug landen .

Op Phitsanulok Airport aangekomen , wandel je van het vliegtuig naar het luchthaven gebouw waar je dan je bagage kan ophalen bij de enige transportband . Met onze bagage lopen we vervolgens naar buiten waar we wachten tot de familie van Utan ons komt ophalen . Nog net tijd genoeg om even een cache te loggen . Vanaf de luchthaven is het een klein uurtje rijden naar Phichit . De ouders van Utan wonen in het Noordelijke gedeelte van de provincie op zo'n dertig kilometer van Phichit stad . Onderweg stoppen we nog om wat inkopen te doen voor het avondeten en niet veel later komen we aan bij het huis van Ut zijn ouders . We pakken een paar spullen uit , zetten de boodschappen weg en horen Utan plots van alles roepen in het Thais . Emmy , het nichtje van Utain was net thuis gekomen van school . We hadden haar al vaker gezien op FaceTime maar ze kon het precies niet goed geloven dat wij daar nu voor haar neus stonden . Sneller dan ze kwam , liep ze terug weg recht naar de buren en even later kwam ze terug met Heu , het buurjongetje . Ook hem kenden we al van horen en ziens . Een beetje onwennig in het begin maar het ijs was snel gebroken nadat we onze pakjes hadden overhandigd . De kids waren niet meer weg te slagen en ook de ouders van Utan waren super . Ze spreken dan wel geen woord Engels , gastvrijheid kent hier geen grenzen .

Na dat iedereen een beetje bekomen was van het eerste contact , had Ut beloofd om voor ons te koken en dus ging hij aan de slag . De kids hielpen hem en in no time toverde hij drie heerlijke gerechten te voorschijn . Ondertussen was ook de rijst klaar en konden we aan tafel . Bij wijze van spreken dan want we zaten allemaal gezellig op de grond rond de potten . Een bordje rijst en daarna neem je gewoon een schepje uit de pot en smullen maar . We hadden dit jaar in Pattaya al een andere kant van het land leren kennen maar dit is nog een stap verder . Logeren bij de familie , tussen de locals , dat is werkelijk het summum .

Welcome to Phichit , Land of Legends and Crocodiles !

Phichit is een kleine provincie halverwege tussen Bangkok en Chang Mai . Het is een rijk landbouwgebied met een duizend jaren oude geschiedenis . De provincie staat bekend om haar volle rijst en heerlijke pomelo , long trail boot races en krokodillen farms .

Woensdag 27 Januari : Kukelekuu , het leven heeft hier een heel ander ritme . Om vijf uur kraait de haan voor het eerst en een nieuwe dag breekt aan . De ouders zijn al wakker en druk in de weer met koken . Elke morgen gaan de monniken uit de nabij gelegen tempel hun ronde door het dorp en geven de mensen hun zegen in ruil voor eten . Vandaag is een belangrijke dag voor de familie want de rijst moet geoogst worden . Ut had ons eerder al eens foto's gestuurd van de rijstvelden en dus vonden we het fantastisch om dit eens mee te maken . In afwachting tot de maaier er is , lopen we tussen de rijstvelden door en nemen een kijkje bij de andere akkers . Naast rijst staan hier ook boontjes , bananen en wat ik altijd als sweet potato heb aanzien ,cassave of maniok . Langs de kant van de akkers groeien nog enkele typische kruiden en chilipepers . Wanneer de machine dan eindelijk daar is , gaat iedereen aan de slag . Een paar uur later is de rijst van het veld en gaan we naar huis om te douchen . Het is een unieke maar behoorlijk stofferige ervaring .

's Avonds wanneer Emmy en Heu thuis zijn van school , rijden we samen naar Phichit waar we een bezoek brengen aan het Luang Phor Phet festival in de Wat Tha Luang . Jaarlijks vieren duizenden inwoners van Phichit dit festival ter ere van de hoog vereerde Bouddha Luang Phor Phet . Dit festival gaat gepaard met een grote avond markt op de tempelgronden en wordt afgesloten met een bootprcessie op de Nan rivier met klank- en lichtshow . Omstreeks 22.30 zijn we terug thuis en is het de hoogste tijd om te gaan slapen . Deze dag was er eentje om nooit meer te vergeten !

Donderdag 28 Januari : Ik heb vanmorgen de eerste haan gemist en werd pas om 06.15 wakker . Na een koude douche en een lekker ontbijtje trekken we opnieuw den boer op . De lunch wordt voorzien door Chef Utan en daarna is het wachten tot Heu van school komt . In de late namiddag trekken we dan opnieuw naar Phichit waar we een bezoekje brengen aan Bueng Si Fai , de krokodillenvijver . Op zich niet veel bijzonders op het reusachtige krokodillenbeeld na .

Als afsluiter gaan we naar het plaatselijke Seafood BBQ Restaurant . Groot feest voor Emmy en Heu .

Phichit heeft veel meer te bieden dan wat wij gedaan hebben . Ik had graag nog een paar tempels bezocht maar we waren nu eenmaal te gast en dan kan je moeilijk doen wat je zelf wil . De afstand was ook te groot om er te voet op uit te trekken en openbaar vervoer rijdt hier niet . Aan Geocaching in Phichit zijn we jammer genoeg niet toe gekomen ! Er liggen er maar 4 in Phichit en alle vier liggen ze bij de tempels die ik graag nog bezocht had . Maar verder kan ik onze tijd in Phichit alleen maar als memorabel omschrijven . De foto's van Phichit staan ook weer online en dan gaan we nu nog even kort genieten van Bangkok .

"

04:18 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Asia | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |