24-01-16

The Return To Koh Samet

Tijdens ons vorige bezoek in Juli 2014 aan Koh Samet hebben we een hele dag gegijzeld gezeten op een resort door het aanhoudende noodweer . Voor de mensen die het allemaal niet zo goed meer weten hierbij de link naar het verslag van toen : http://phildie.skynetblogs.be/archive/2014/07/23/koh-samet-8240880.html
We hebben toen ook gezegd dat we zeker nog eens terug wilden naar Koh Samet maar dan wel in Januari en zo hebben we de afgelopen drie dagen op het eiland doorgebracht .

Woensdag 20 Januari zijn we met de taxi vanuit Pattaya naar Ban Phe gereden vanwaar de boten naar Koh Samet vertrekken . In tegenstelling tot vorige keer hebben we , in plaats van de slow boat , gekozen voor de snelle oversteek met een speed boat . Deze brengt ons in minder dan 20 minuten rechtstreeks tot bij het hotel . En dan gebeurt het ...

Op een paar minuten voor aankomst begint het helemaal vanuit het niets te gieten . Het zal toch weer niet waar zijn he ! Drijfnat komen we aan bij het hotel . Welcome to Samet Pavilion Resort ! De check in verloopt niet zoals we wilden , wij wilden namelijk gewoon even een droge handdoek maar in de plaats kregen we een welkomstdrankje . Oke dat was wel lekker maar nu willen we toch echt wel die natte kleren uit . Op de kamer gekomen , wordt de airco uitgezet , worden de natte kleren opgehangen en gaan we even lekker douchen . Tegen de tijd dat we allemaal gedoucht zijn en droge kleren aangetrokken hebben , is het gelukkig gestopt met regenen en komt het zonnetje langzaam piepen . Tijd om het hotel te verkennen en op zoek te gaan naar strandsleffers voor Philippe want zijn schoenen zijn zeiknat . Oke , Philippe en strandsleffers , dat wordt nog lachen . Phil heeft nooit eerder zulk onhandig schoeisel aan zijn voeten gehad en het voelt net zo onwennig als op hoge hakken lopen maar alles is beter dan die natte bottinnen . Nu we toch in de winkel zijn , kopen we ook maar gelijk een zwembroek voor P want de zijne ligt nog in Pattaya .

En dan kunnen we nu genieten van onze namiddag op dit prachtige resort , onze eerste zonsondergang en een heerlijk diner op het strand met vuurshow . Na het eten genieten we van de rust en 3G op de kamer en neem ik de tijd om wat aan het Blogverslag te werken . Hopelijk zijn Philippe zijn schoenen droog tegen morgenvroeg en voor nu slaapwel .

Donderdag 21 Januari : Ik ben veel te vroeg wakker en omdat ik de rest niet wil wekken , besluit ik om wat op het strand te gaan wandelen . Omstreeks 08.30 is de rest ook wakker en gaan we samen ontbijten bij the poolhouse . Je zou het ontbijtbuffet bijna Van Der Valk waardig noemen . Keuze in overvloed in zowel Continental als Thais . Kortom de eerste uren moeten wij geen eten meer hebben .

Na het ontbijt wordt de rugzak klaar gemaakt en trekken we er op uit om de Noordelijke kant van het eiland te verkennen . Het Noordelijke gedeelte bestaat vooral uit het dorp met tempel en de haven . Vanuit het hotel lopen we door de ernaast liggende resorts richting Noorden tot we bij het dorp komen . Onderweg passeren we de beroemde zeemeermin van Koh Samet . Ik had dit beeld al vaak op Google zien passeren maar nu zie ik het eindelijk met mijn eigen ogen . Vanaf het standbeeld gaan we via de tempel richting pier . Ook het beeld van de pier kom je veelvuldig tegen als je Koh Samet op Google ingeeft . Na onze verkenning van het dorp en de Noordelijke kustlijn , passeren we terug via het hotel en gaan vervolgens onze eerste caches van Koh Samet zoeken .

Tijdens ons vorig bezoek zijn we niet verder geraakt dat 1 cache en dus lag er nog genoeg voor het rapen . De eerste ligt op slechts 150 meter van het hotel bij het enige grote kruispunt , eigenlijk is het een T-punt , van het eiland . De cache draagt dan ook de toepasselijke naam Crossroad . Dit was een snelle oppikker en ook meteen de laatste . Voor de volgende caches zullen we heel wat meer moeite moeten doen . Te beginnen bij nummer 2 bij het waterreservoir . Op zich was deze niet zo moeilijk , was het niet dat onze voorganger blijkbaar het verschil tussen links en rechts niet kende . Na een paar minuten hebben we hem dan toch te stekken . Onze derde ligt bij een mooi viewpoint op de Westelijke kust . Voor de mooiste zonsondergangen op Koh Samet moet je op de Westelijke kant van het eiland zijn . Helaas zijn we daar niet aan toe gekomen maar niet getreurd de cache hebben we wel gevonden . Onze volgende twee liggen langs de kustlijn , nabij het Ao Prao . Ao betekent strand en beide caches liggen links en rechts van het strand . Met deze twee wordt gelijk de trend gezet voor de caches die nog moeten volgen . De caches liggen namelijk voorbij het strand tussen de rotsen dus loop ik tot aan het einde van het strand , eerst in Zuidelijke daarna in Noordelijke richting , en begin vervolgens aan de beklimming van de rosten . Oke , het is een beetje kijken waar je loopt maar je houdt er naast de smileys ook wel een mooi panorama op na ... En een kapotte iPhone ! Niet helemaal bewust van wat ik doe , wil ik mijn iPhone in mijn broekzak steken maar ik heb helemaal geen broekzakken in de broek die ik aan heb en dus klabatter daar gaat mijn foon tegen de vlakte . Niet zo smart al zeg ik het zelf . Het glas is volledig gebarsten maar hij werkt nog , gelukkig maar .

Dat waren toch al weer 5 nieuwe smileys op de map van Koh Samet en daarmee is het Noordelijke gedeelte , op 1 na , volledig ingevuld . Terug op het hotel gaan P en Ut een beetje rusten en ga ik alleen nog even een klein stukje langs het strand voor de laatste cache van vandaag en daarna gaan we samen zwemmen . Eerst duiken we de zee in en later plonsen we in het zwembad van het hotel .

's Avonds gaan we wederom op het strand genieten van een heerlijke avondmaaltijd en vuurshow .

Vrijdag 22 Januari : Het Migraine-Monster is toegeslagen ! Philippe kan niet uit de voeten en besluit om de dag rustig aan te doen en dus ga ik vandaag alleen op pad met de jongens . Ik moest alleen maar beloven voorzichtig te zijn en af en toe iets laten weten . Toch wel handig dat we beide een Thais nummer hebben genomen .

Ontbeten , rugzak gepakt en om 09.00 ben ik vertrekkensklaar om de Zuidelijke helft van het eiland te verkennen en natuurlijk staan er ook vandaag weer enkele caches op mijn programma . Ik ga niet elke cache afzonderlijk beschrijven maar het komt er op neer dat ze mij stuk voor stuk bij parelwitte stranden , azuurblauwe baaien en paradijselijke oorden brengen . Voor de caches zelf moest ik meermaals over de rotsen of door het water om op Ground Zero te geraken . Muggen , mieren en scherpe rotsen stonden mij vandaag te wachten . Niet voor niets dat er een paar T4 caches bij zaten . De uitdaging was soms groot maar de euforie nog groter . Na elke gevonden cache stuur ik een berichtje naar de thuisbasis en hoor even hoe het daar gesteld is . Gelukkig gaat het al wat beter maar de hoofdpijn blijft aanhouden . Hij ging wat in de schaduw op het strand liggen en wat met zijn voeten laten spelen . Zo'n voetmassage zou ik ook wel zien zitten .

Tegen 15.00 heb ik de meest Zuidelijke punt van Koh Samet bereikt en ben ik best wel fier op mezelf . Ik geniet nog even van het moment en laat Philippe weten dat ik aan de terugweg begin . Ik heb vandaag heel wat afgelopen in de blakende zon en heb er nog van genoten ook . Ik heb prachtige rotsformaties gezien , soms van heel dicht bij , heb serieus wat afgeklommen en gedaan en het was me elke druppel zweet en bloed meer dan waard . Voor de terugweg heb ik besloten om toch maar een Bathbus te nemen en tegen 15.30 kom ik dan terug aan bij het hotel .

's Avonds hervallen we weer in ons vast patroon : Eten op het strand , vuurshow en relaxen .

Zaterdag , onze laatste halve dag op Koh Samet met nog 1 smiley in te vullen . Na het ontbijt trek ik er terug alleen op uit om de laatste cache nog te gaan loggen . Ondertussen zorgen Philippe en Utan dat de bagage ingepakt raakt zodat we om 12.00 klaar zijn om uit te checken en de boot terug naar het vaste land te nemen .

Terug in Ban Phe gaan we nog een hapje eten terwijl we wachten op ons transport naar Pattaya . De rest van de namiddag wordt in de Laudry doorgebracht en gaan we kijken of we mijn iPhone kunnen laten herstellen .

We hebben echt een reuze tijd gehad op Koh Samet ! De foto's staan opgesplitst in twee albums : The return to Koh Samet en het tweede , in navolging van de Geocaching in Thailand albums van de voorbije jaren "The Beauty of Geocaching" is er nu The Beauty of Koh Samet .

Sawatdee Krab en tot de volgende update ! Oh en Philippe zijn schoenen , die zijn ondertussen droog hoor .

photo Samet20_zpshohlgj4d.jpg

20:22 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Asia, Geocaching | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |