14-10-15

Soest

Naar aanleiding van Earth Science week (11-17 Oktober) deelde Geocaching Groundspeak weer souvenirs uit . Al wat je daar voor moest doen was op zondag 11 Oktober een Earthcache loggen . Daarvoor zijn we afgelopen zondag samen met Team 100 Acre Wood op stap gegaan in het Nederlandse Soest . We hadden om 11.00 afgesproken bij het Nationaal Militair Museum in Soest en dus gingen we zondagmorgen tegen 09.00 thuis de deur uit . Even tanken en de navigatie instellen en daar gaan we .

Na een vlotte rit komen we aan bij het vliegveld van Soest waar we de auto op de parking droppen , maken een klein wandelingetje in afwachting tot Ruud , Ria en Kay arriveren en gaan daarna samen op ontdekking in het NMM . Dit splinternieuwe museum is nog geen jaar open en huisvest een rijk assortiment militaire voertuigen , tanks en vliegend materiaal . Daarnaast is er een deel gewijd aan de geschiedenis van de Nederlandse krijgsmacht en is er een ontdekkingsgedeelte waar je zelf in actie kan komen . En als dit nog niet genoeg is , kan je via de app ook nog het NMM spel spelen .

Bij het binnenkomen gaan we eerst even naar de kluisjes waar we de overtollige bagage achterlaten en gaan daarna via het souvenirwinkeltje naar binnen . We volgen de rondleiding op de eerste verdieping en onderweg speelt Kay met de app mee . Tegen 12.00 onderbreken we de rondgang voor een voorstelling in het theater maar waar is het theater ? Ria informeert even naar waar het theater is en gaat er met Philippe en Kay vandoor . Ik was even niet oplettend en speel ze kwijt dus ga ik zelf op zoek naar het theater . Oke , het theater staat niet op de plattegrond . Ik loop even heen en weer maar zonder resultaat . Even Whatsappen dan maar en na de routebeschrijving van de weg naar het theater genieten we samen van de voorstelling .

Na de voorstelling werken we de bovenverdieping verder af en gaan daarna een hapje eten in het restaurant . Na de lunch met soep en broodjes kroket beginnen we aan het vervolg van onze rondgang tussen de vliegtuigen en militaire voertuigen . Voor Kay zijn opdrachtenspel belanden we in de uitkijktoren voor een panoramisch uitzicht . Terug beneden gaan we terug via de souvenirwinkel naar de kluisjes en gaan daarna verder op ontdekking rond het museumgebouw . Omstreeks 15.30 zijn we klaar bij het NMM en gaan op pad voor ons International Earthcache Day souvenir .

Voor onze Earthcache trekken we naar natuurgebied De Zoom . We parkeren de auto's en gaan dan te voet door de duinbossen op weg naar de cache . Op WP1 van de Earthcache aangekomen , pikken we gelijk de antwoorden van de nabij gelegen Mysterie op . Onderweg van WP1naar WP2 vinden we de Mysterie en daarmee is de eerste cache voor vandaag binnen . Nu deel 2 van de Earthcache nog . We wandelen over de heuvelrug naar WP2 waar we een foto nemen van de locatie en de resterende vragen proberen te beantwoorden . We meten en passen de antwoorden af en keren vervolgens terug naar de auto's . Terug bij de auto's wordt er gezocht naar de dichtstbijzijnde Mac en starten daarna de motoren . Tijdens het avondeten bij de Mac worden de logjes verstuurd en ontvangen we gelijk het IED souvenir . Verder wordt er nog wat afgesproken voor maandag en daarna scheiden onze wegen .

We hadden aan onze Earthcache Day een weekendje gekoppeld en hadden een hotelletje geboekt in Soest . Het was slechts een klein stukje rijden naar het hotel waar we supervlot inchecken . Op de kamer worden eerst even de antwoorden op de Earthcache door gemaild en daarna gaan we nog even in de bar wat drinken . We sluiten de avond af met wat typisch Nederlandse televisie .

Maandag 12 Oktober : Goeie morgen , deze morgen . Na een rustige nacht maken we ons klaar voor een ontbijtje boordevol vitamientjes en energie voor de nieuwe dag . Omstreeks 09.30 checken we uit en rijden richting het treinstation van Soest waar we Ruud gaan opwachten om samen een dagje te gaan cachen in Soest .

We hebben vandaag een rondje uitgestippeld aan de hand van de Multi I Love Geocaching In Soest . Tijdens dit rondje van zo'n 3 kilometer pikken we tal van opgeloste Mysteries en enkele Tradi's mee . Het rondje gaat grotendeels over landelijke wegen op De Eng met begin- en eindpunt bij de molen De Windhond . Het was best een frisse start van de dag maar al gauw kwam het zonnetje er door en uiteindelijk was het best aangenaam wandelweer . De meeste caches laten zich vlot vinden . We stoten echter op problemen bij een voortuincache waarvan we het slot niet open krijgen en ook de eigenlijke Multi levert na het uitrekenen een fout coördinaat op . Na dat we onze oplossingen even rustig overlopen , kunnen we niet echt een fout vinden en dus gaan we even wat logjes lezen en foto's kijken . Bij de foto's zat er eentje tussen waar we wel wat mee konden , dit in combinatie met de hint en onze ervaring zorgde er voor dat we cache alsnog vonden .

Nu we de Multi voltooid hebben , onderbreken we ons rondje even om wat te gaan eten : Hollandse patatjes met pindasaus . Daarna hervatten we onze schattenjacht in Soest voor de laatste 4 Mysteries . Ondertussen is er een belletje gaan rinkelen hoe we eventueel de code van de voortuincache kunnen bemachtigen en dus sluiten we ons rondje Soest af met een tweede poging om het slot open te krijgen maar helaas .

Ondertussen is het iets na 15.00 en besluiten we om de terugreis aan te vangen . Er wordt een berichtje naar het 100 Acre Wood gestuurd en de GPS wordt ingesteld . Niet veel later komt er een berichtje binnen van Ria of we niet nog één cache kunnen doen , dat brengt hun score dan op een afgerond getal . En dus kijken we wat er nog op de weg ligt en zo eindigen we bij Met Stip op De Kaart , Nederland . We parkeren de auto en gaan op zoek naar de informatie die we nodig hebben voor de projectie van deze 1-staps Multi . Na zo'n vijf minuten is de info gevonden en kan de projectie gemaakt worden . De GPS tolt in het rond onder het bladerdek en de zoektocht verloopt niet erg vlot . We prikstokken in de bladeren en kammen het hele bos uit en dan twintig minuten later klinkt dan eindelijk de verlossende tok . We schrijven onze naam in het logboek op het middelpunt van Nederland en hervatten daarna de terugweg naar Nieuwegein waar we Ruud bij zijn fiets afzetten en afscheid nemen .

In volle spits rijden we van de ene file naar de andere en met een uurtje vertraging komen we dan eindelijk thuis aan . T was weer een fijn dagje , beter nog t was weer een fijn weekend ! Ons bezoekje aan het Nationaal Militair Museum , de Earthcache , ons vier sterren plus hotel en het rondje Soest … Veel variatie , gezelligheid en leuke smileys overgoten door een zacht herfstzonnetje . Al deze elementen zijn ook weer terug te vinden in ons fotoalbum .

"

07:29 Gepost door Philippe en Dieter xxx in Geocaching, Uit en Thuis | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |